Karjeras izglītības programma
Saturs:
I Karjeras izglītības programmas mērķi un uzdevumi......................3.lpp
II Karjeras izglītības saturs................................................................4.-5.lpp.
III Karjeras izglītības programmas īstenošanas plāns........................6.lpp.
IV Karjeras izglītības vērtēšana.........................................................13.lpp.
V Karjeras izglītībā izmantojamās metodes.......................................16.lpp.
VI Karjeras izglītības īstenošanā izmantojamā literatūra...................19.lpp.
VII Karjeras izglītības īstenošanā izmantojamie interneta resursi..... 19.lpp
I Karjera ir personības mērķtiecīgs, jēgpilns visas dzīves gājums, kurā summējas visas indivīda dzīves lomas, brīvā laika aktivitātes, mācības un darbs.
Karjeras izglītība ir izglītības procesā integrēti pasākumi, lai nodrošinātu izglītojamo karjeras vadības prasmju apguvi un attīstīšanu, kas ietver savu interešu, spēju un iespēju apzināšanos tālākās izglītības un profesionālās karjeras virziena izvēlei (Izglītības likums). Karjeras izglītību iespējams sasaistīt ar jebkura mācību priekšmeta satura apguvi, palīdzot skolēniem izzināt, kādās nozarēs un profesijās var būt noderīgas mācību jomā un mācību priekšmetā apgūstamās zināšanas, prasmes, iemaņas, attieksmes un skolēna individuālie dotumi un talanti. Karjeras izglītības apguves veiksmīgs rezultāts orientēts uz to, lai cilvēks spētu sekmīgi iekļauties darba tirgū, apzinātu savas personiskās spējas un intereses mērķtiecīgai personiskās un profesionālās nākotnes veidošanai (MK 11 noteikumi Nr.468; MK noteikumi Nr.416, „Klases stundu programmas paraugs”, Karjeras izglītības paraugprogramma.)
Karjeras izglītības mērķis ir nodrošināt skolēna karjeras vadības prasmju pilnveidi, lai skolēns, izprotot savas, darba tirgus un sabiedrības attīstības un mijiedarbības likumsakarības, spētu patstāvīgi pieņemt un īstenot karjeras attīstības lēmumus, iesaistīties sabiedrības dzīvē un veidoties par laimīgu un atbildīgu personību
Karjeras izglītības uzdevumi:
- Stiprināt skolēna izpratni par izglītības un darba vērtībām, veidojot vērtējošu attieksmi un atbildību par sevi un savu rīcību.
- Pilnveidot skolēna izpratni par savas, darba tirgus un sabiedrības attīstības un mijiedarbības likumsakarībām.
- Nostiprināt un attīstīt sekmīgai karjeras vadībai nepieciešamās pašizziņas, karjeras iespēju izpētes un karjeras lēmumu pieņemšanas un īstenošanas prasmes.
- Apgūt karjeras attīstībā un karjeras vadībā nepieciešamās caurviju prasmes, lai stiprinātu jaunu zināšanu sasaisti ar personisko pieredzi, veidotu pozitīvas attiecības un pieņemtu atbildīgus lēmumus.
Karjeras vadības prasmes:
- gadsimtā situācija pasaulē ir krasi mainījusies, jo globālā tirgus un uz zināšanām balstītas ekonomikas un sabiedrības apstākļos indivīdiem ir nepieciešams nepārtraukti uzlabot savas prasmes un apgūt jaunas kompetences. Karjeras attīstības atbalstu vairs nevar uzskatīt vienīgi par lietderīgu atbalstu indivīdam pārejā no viena izglītības līmeņa uz citu un no mācībām uz darbu. Lai pielāgotos mainīgajām darba tirgus vajadzībām un uzņēmumu konkurētspējai, ir jāspēj ātri reaģēt darba vides mainīgajos procesos, radot efektīvu rezultātu. Ilgstoša mācīšanās ir tieši tas, kas mūsdienās ir kļuvusi par galveno faktoru konkurences izturēšanā un veiksmē. Lai noturētos darba tirgū, indivīdam ir pašam jākļūst par savu karjeras resursu un darba vides procesu vadītāju. Karjeras vadības prasmes ir savas dzīves plānu patstāvīgas veidošanas, loģisku lēmumu pieņemšanas un realizēšanas, kā arī savas karjeras vadīšanas un savu karjeras mērķu īstenošanas prasmes .Karjeras vadības prasmju pilnveide ir karjeras izglītības rezultāts. Skolēna karjeras vadības prasmju veidošanās sākas, apgūstot vienkāršas pamatprasmes (lasītprasmi, rakstītprasmi, runas prasmi, matemātiskās prasmes, sadarbības prasmes), un turpinās sarežģītāku prasmju (digitālās pratības, daudzveidīgu informācijas resursu izmantošanas, pētniecisko, pašizziņas, pašvērtēšanas, dotumu pilnveidošanas, problēmu risināšanas, komunikācijas, lēmumu pieņemšanas, plānošanas u.c.) pilnveides laikā (Lemešonoka, 2017; 2015). Karjeras vadības prasmes nav saistītas ar darbībām noteiktā nozarē vai profesijā, to pamatā ir caurviju prasmes, kas stiprina jaunu zināšanu sasaisti ar personisko pieredzi, palīdz veidot pozitīvas attiecības un pieņemt atbildīgus lēmumus (Noteikumi par valsts pamatizglītības un vidējās izglītības standartiem), jāattīsta visās mācību jomās un mācību priekšmetos (Oliņa, Namsone, France, 2018), un ir noderīgas dažādās profesionālās darbības jomās.
Mācību procesā, t.sk. karjeras izglītībā, skolēns veido un pilnveido šādas caurviju prasmes: · kritiskā domāšana un problēmrisināšana;
- · jaunrade un uzņēmējspēja;
- · pašvadīta mācīšanās;
- · sadarbība;
- · pilsoniskā līdzdalība;
- · digitālā pratība
Karjeras vadības prasmes var nosacīti iedalīt 3 grupās:
- · pašizzziņas un pašvadības prasmes, kas ietver prasmi uzturēt pozitīvu paštēlu, novērtēt un pilnveidot savu sniegumu karjerā (mācībās, darbā, brīvā laika aktivitātēs u.c. karjeras jomās) un prasmi sniegt informāciju par sevi un karjeras pieredzi;
- · karjeras iespēju izpētes prasmes, kas ietver prasmi atrast un izvērtēt informāciju par karjeras (izglītības, nodarbinātības, uzņēmējdarbības u.c.) iespējām;
- · karjeras lēmumu pieņemšanas un īstenošanas prasmes, kas ietver prasmi veidot karjeras vīziju (nestrukturētu indivīda redzējumu, kura pamatā ir vēlme sasniegt noteiktu karjeras stāvokli, izvirzīt karjeras attīstības mērķi, izstrādāt un īstenotkarjeras attīstības plānu un sadarboties karjeras mērķu sasniegšanai.
Karjeras vadības prasmes ir prasmju kopums, ar kura palīdzību cilvēks pats vada savas izglītības un darba gaitas, apkopojot, analizējot un organizējot ar sevi, izglītību un nodarbinātību saistīto informāciju. Kompetencēs balstītas izglītības pieeja, kas orientēta uz skolēna personalizētu mācīšanos un praktisku darbošanos, daudzveidīgi izmantojot informācijas komunikāciju tehnoloģijas daudzveidīgā mācību vidē, balstīta uz skolēna pašizziņu un pašpieredzes izmantošanu un partnerībā veidotu skolēna – skolotāja mijiedarbību ir karjeras vadības prasmju veiksmīgas pilnveides priekšnoteikums (Lemešonoka, 2013).
Pamatjoma “Pašizpēte” ietver šādas saturiskās tēmas:
- mana identitāte, paštēls, mana rakstura īpašības;
- manas intereses, vaļasprieks, spējas, brīvais laiks, dienas režīms;
- mana ģimene, tās loma, tradīcijas;
- sevis iepazīšanas un izpētes veidi, to sasaiste ar iecerēto profesiju, pašnovērtēšana;
- attieksmes un vērtības
- prasme sadarboties, risināt konfliktus
- mana veselība un nākotnes nodomi
- mācīšanās prasmes, mācību sasniegumi, to saistība ar nākotnes nodomu īstenošanu;
- pašaudzināšana.
Pamatjoma “Karjeras izpēte” ietver šādas saturiskas tēmas:
- darba nozīme cilvēka dzīvē;
- populāras un sabiedrībā augstu vērtētas profesijas, profesiju daudzveidība, to tipi
- manu vecāku darba dzīve
- informācijas avoti un izglītības pasaules pētīšana;
- profesionālā kvalifikācija un tās ieguve;
- darba tirgus un nodarbinātība;
- sociālā vide un nodarbinātība
- izglītības veidi un līmeņi, dažādas izglītības iestādes;
- darba likumdošana, darba drošība;
- pašnodarbinātība
Pamatjoma “Karjeras plānošana un vadība” ietver šādas saturiskas tēmas:
- lēmumu pieņemšanas paņēmieni karjeras plānošanai;
- lēmuma pieņemšana par karjeru. Dažādu faktoru ietekme (ģimene, skola, draugi, sabiedrība u.c.);
- dažādu karjeru pozitīvie un negatīvie aspekti;
- kad viss nenorit tā, kā plānots
- mani nākotnes mērķi un to sasniegšanas plāns (īstermiņa un ilgtermiņa plānošana);
- pārmaiņas manā dzīvē
- komandas darba pieredze, sadarbības nozīme un loma
- praktisko iemaņu gūšana dažādās profesijās;
- sevis prezentēšana.
III Karjeras izglītības programmas īstenošanas plāns :
Karjeras izglītība tiek īstenota, izmantojot dažādas darba organizācijas formas — mācību priekšmetu stundas, klases stundas, individuālās nodarbības, dažādus ārpusstundu pasākumus u.c.
. Klases stundas 1. – 9. klasei (1 stunda nedēļā pēc skolas audzināšanas darba programmas un klašu audzinātāju darba plāniem)
Klase |
Temats |
Stundu skaits |
Sasniedzamais rezultāts |
1.-2. klase |
Mani darbiņi. Pienākumi ģimenē Mani vaļasprieki Mana nākotnes profesija Manas māmiņas profesija. Profesijas mūsu skolā. |
1 1 1 1 1 |
Gūst priekšstatu par ikdienas darbu un interešu, vaļasprieku saistību ar profesijām, gūst izpratni par to dažādību |
3.–4. klase |
Mani darbiņi. Pienākumi ģimenē Mana darbavieta –skola. Mana nākotnes profesija Manu vecāku, ģimenes locekļu darbs |
1 1 1 1 |
Gūst priekšstatu par ikdienas darbu saistību ar profesijām, gūst izpratni par to dažādību |
5. klase |
Klases vecāku profesiju, specialitāšu un darba vietu izzināšana Profesiju daudzveidība Sadarbības prasmes. Darbs komandā |
2 1 1 |
Apzinot vecāku profesijas, tiek rosināts domāt par saviem iespējamiem nākotnes nodomiem Prasme plānot savu dienas režīmu, ievērojot savas interese un iespējas |
6. klase |
Profesiju daudzveidība, prestižs un pievilcība Lietišķais stils un valoda. |
2 1 |
Iepazīstināt ar profesiju dažādību un iepazīties ar savām iespējām, prezentēt informāciju par profesijām. Saprast, cik svarīgi darbā ievērot lietišķo stilu un literāras valodas principus. |
7. klase |
Izglītība un profesionālā karjera Spējas un intereses |
1 1 |
Izprast izglītības nozīmi savas karjeras veidošanā. Izprast savas spējas un intereses, atrast to praktisko pielietojumu savas karjeras veidošanā. |
8. klase |
Spējas un interese, to attīstīšanas iespējas Karjeras plānošana. Informācijas iegūšana par karjeras izvēles iespējām |
1 1 1 |
Skolēni izzina savas spējas, iegūst informāciju par dažādām profesijām un to apguves iespējām. Tiek veicināta spēja uzņemties atbildību par savu plānu īstenošanu. |
9. klase |
Skolēnu profesionālā atbilstība (tikšanās ar karjeras konsultantu) Papildus informācijas ieguve par dažādām profesijām un to apguves iespējām Profesiju daudzveidība, darba pienākumi( tikšanās ar dažādu profesiju pārstāvjiem) Lietišķie raksti, to nozīme, meklējot darbu un stājoties dažādās iestādēs |
2 1 2 1 |
Skolēni izzina savas spējas, iegūst informāciju par dažādām profesijām un to apguves iespējām, apgūst prasmi veidot CV, raksturojumu |
1.- 2. klasē tiek akcentēta joma „Pašizpēte” šādā apjomā:
Mācību priekšmetu stundās |
Tēmas |
Stundu vai pasākumu skaits |
Angļu valoda |
Es un mani draugi |
1 |
Mani mājdzīvnieki |
1 |
|
Profesijas |
1 |
|
Ētika |
Kā dažādi var pavadīt brīvo laiku |
1 |
Mans varonis |
1 |
|
Lasīšana |
Manas īpašības, manas stipras puses |
1 |
Varoņu raksturojums (ārpusklases lasīšana) |
1 |
|
Domraksts ‘Mani nākotnes nodomi’ |
1 |
|
Mājturība |
Rokdarbi – Gaumīgs apģērbs dažādām dzīves situācijām |
1 |
Sociālās zinības |
Manas intereses |
1 |
Sports |
Komandu spēles |
1 |
Fizisko īpašību tests |
1 |
|
Klases stundās |
1. kl. Es varu rūpēties par savu veselību |
1 |
1. kl. Aizraušanās, hobiji |
1 |
|
1. kl. Profesijas skolā |
1 |
|
2. kl. Es – sava rakstura saimnieks |
1 |
|
2. kl. Mācos mācīties |
1 |
|
2. kl. Mācos risināt strīdus |
1 |
|
2. kl. Manu vecāku, ģimenes locekļu darbs |
1 |
|
Ārpusstundu pasākumi (projekti, tikšanās, lomu spēles, skolas un klašu vecāku sapulces, skola, konsultācijas u.c |
1. kl. Adaptācijas nodarbības |
1 |
1.2.kl. Nodarbība kopā ar karjeras konsultantu |
2 |
|
Tikšanās ar vecākiem un sarunas par viņu profesijām. |
1 |
|
Zīmējumu izstāde”Manas māmiņas profesija” |
1 |
|
Macību ekskursijas uz dažādiem uzņēmumiem. |
- – 4. klasē tiek akcentēta joma „Karjeras izpēte” šādā apjomā:
Mācību priekšmetu stundas |
Tēmas |
Stundu vai pasākumu skaits |
Svešvalodas (angļu) |
Mans brīvais laiks |
1 |
Es un mani draugi |
1 |
|
Profesijas |
1 |
|
Dienas režīms |
1 |
|
Vizuālā māksla |
3. kl. Cilvēks darbā |
1 |
Mājturība |
3. kl. Rokdarbi – Drošība darbā |
1 |
Dabaszinības |
4. kl. Cilvēki, kas rūpējas par dabu. Iepazīšanas ar dabu saistībām profesijām |
2 |
Lasīšana |
3. kl. Domraksts. Mani vecāki un darbs. |
1 |
4.kl. Domraksts. Populārākās profesijas |
||
Lasīšana |
4. kl. Par ko es gribētu kļūt |
1 |
Sociālās zinības |
4. kl. Sava laika plānošana |
1 |
Sports |
Komandu spēles |
1 |
Fizisko īpašību tests |
1 |
|
Klases stundās |
3. kl. Manas intereses, dotumi un spējas |
1 |
3. kl. Kāpēc vajadzīgs darbs? |
1 |
|
3. kl. Profesiju izstāde. Praktiskais darbs |
1 |
|
4. kl. Mans brīvais laiks, manas iespējas pašrealizēties |
1 |
|
4. kl. Profesijas pagātnē, tagadnē un nākotnē |
1 |
|
3. - 4. kl. Mani darbiņi. Pienākumi ģimenē |
1 |
|
Ārpusstundu pasākumi (projekti, tikšanās, lomu spēles, skolas un klašu vecāku sapulces, skola, konsultācijas u.c.) |
3. – 4. kl. Drošības dienas skolā |
2 |
3.4. kl. Nodarbība kopa ar karjeras konsultantu. |
1 |
|
4. kl. Mācību ekskursija. Iepazīstam dažādus darbus |
1 |
|
4. kl. Uzņēmuma apmeklējums |
1 |
5.– 6. kl. klasē tiek akcentēta joma „Karjeras vadība” šādā apjomā:
Mācību priekšmetu stundās |
Tēmas |
Stundu vai pasākumu skaits |
Svešvalodas (angļu, krievu) |
Manas intereses |
1 |
6. kl. Valodas kultūra |
1 |
|
Rakstura īpašības |
1 |
|
Mans brīvais laiks |
1 |
|
Informātika |
5. kl. Teksta apstrāde – lietišķie teksti datora |
1 |
5. kl. Informācijas ieguves un komunikācijas līdzekļu izmantošana |
1 |
|
Vēsture |
6. kl. Es ienāku sabiedrībā |
1 |
Literatūra |
5. kl. Domraksts. Mans varonis tiek galā ar grūtībām |
1 |
Latviešu valoda |
Saziņa. Emocijas. |
1 |
Sociālās zinības |
5. -. 6. kl. Konflikts, to rašanās un risināšana |
1 |
6 kl. Kas ir uzņēmējdarbība? |
1 |
|
6. kl. Pienākumi un tiesības |
1 |
|
Dabaszinības |
5. kl. Cilvēka maņas un darbs |
1 |
5. kl. Organisma augšana |
1 |
|
Sports/Mājturības |
Drošības noteikumi un to nepieciešamība. Veselība un darbs. |
|
Klases stundās |
5. kl. Mani mērķi un kā es tos varu sasniegt |
1 |
5. kl. Uzvedības etiķete |
1 |
|
5. kl. Sevis reprezentēšana |
1 |
|
6. kl. Kā cilvēki tiek galā ar grūtībām |
1 |
|
6. kl. Laika plānošana |
1 |
|
6. kl. Mans nākotnes redzējums |
1 |
|
Ārpusstundu pasākumi (projekti, tikšanās, lomu spēles, skolas un klašu vecāku sapulces, skola, konsultācijas u.c.) |
5. kl. Adaptācijas nodarbības sadarbībā ar skolas psihologu. |
2 |
5.kl.Ekskursija uz avīzes redakciju |
1 |
|
6. kl. Projekts : ,,Profesiju daudzveidība’’ |
1 |
|
6. kl. Ekskursija uz saldumu ražotni Ekskursijas uz dažādiem uzņēmumiem. |
1 |
|
6. kl. Skolēnu iesaistīšana klases pasākumu organizēšana. Klases vakara organizēšana |
1 vai vairāki pasākumi |
- klasē tiek akcentēta joma „Pašizpēte” šādā apjomā:
Mācību priekšmetu stundās |
Tēmas |
Stundu vai pasākumu skaits |
Svešvalodas (angļu,krievu) |
Mans hobijs |
1 |
Es un mani draugi |
1 |
|
Mani mājdzīvnieki |
1 |
|
Mana istaba |
1 |
|
Mans apģērbs |
1 |
|
Ģeogrāfija |
Klimata izmaiņas un veselība |
1 |
Vēsture |
Seno baltu ciltis |
1 |
Literatūra |
Boņuka, Billes un mana bērnība |
1 |
Vai viegli būt jaunam? |
1 |
|
Latviešu valoda |
Saziņa: personīgais viedoklis, attieksme, pamatojums, diskusija |
1 |
Mājturība |
Rokdarbi – zeķu adīšana |
1 |
Kulinārija |
1 |
|
Sociālās zinības |
Atkarības |
1 |
Lietišķas saskarsmes etiķete |
1 |
|
Sports |
Fizisko īpašību tests |
1 |
Komandu darbs |
||
Klases stundās |
Es starp citiem |
1 |
Mans raksturs un paradumi |
1 |
|
Uztveres tipi |
1 |
|
Temperamenti |
1 |
|
Mācies mācīties |
1 |
|
Kas es esmu? Ko es protu, varu un daru? |
1 |
|
Ārpusstundu pasākumi (projekti, tikšanās, lomu spēles, skolas un klašu vecāku sapulces, skola, konsultācijas u.c.) |
Mācību ekskursijas. |
1 |
Konkurss „Ko es zinu par profesijām?” |
1 |
|
Nodarbības par karjeru „Sevis izzināšana. Kas es esmu.? Ko es protu un varu?” |
4 |
|
Ēnu dienas |
1 diena |
|
Tehnobuss |
1 |
|
8.klasē tiek akcentēta joma „Karjeras izpēte” šādā apjomā:
Mācību priekšmetu stundās |
Tēmas |
Stundu vai pasākumu skaits |
Svešvalodas (angļu, krievu) |
Izglītības sistēma Latvijā un ārzemēs. |
1 |
Intervija ar dažādu profesiju pārstāvjiem |
1 |
|
Latviešu valoda |
Lietišķie raksti – darba sludinājumu pētīšana |
1 |
Tekstveidne - pārspriedums |
1 |
|
Sociālās zinības |
Kas ir darba tirgus. |
1 |
Darbs un karjera |
||
Matemātika |
Izcilākie matemātiķi |
1 |
Ķīmija |
Ķīmiskie atkritumi un to pārstrāde |
1 |
Referāts „Mendeļejevs un citi izcilākie ķīmiķi” |
1 |
|
Ģeogrāfija |
Darbaspēka migrācija Eiropas Savienībā |
1 |
Darba vietas dažādās valstīs |
1 |
|
Fizika |
Izcilākie fiziķi |
1 |
Vēsture |
Strādnieku kustība 19. gs. pēdējā trešdaļā |
1 |
Ekonomiskā attīstība Eiropā un ASV 19. gadsimta beigās |
1 |
|
Klases stundās |
Darbs un vaļasprieks |
1 |
Kas man patīk? |
1 |
|
Darba sludinājumu pētīšana |
1 |
|
Profesiju prestižs un perspektīvas |
1 |
|
Sapnis vai realitāte |
1 |
|
Manu vecāku profesijas un karjeras izaugsmes iespējas. |
1 |
|
Ārpusstundu pasākumi (projekti, tikšanās, lomu spēles, skolas un klašu vecāku sapulces, skola, konsultācijas u.c.) |
Mācību ekskursijas |
|
Droša vide (darba drošība) |
1 |
|
Ēnu diena ,,Mana sapņu profesija’’ |
1 |
|
Ekskursija uz Pilsonības un migrācijas dienestu. |
1 |
|
Iepazīšanās ar Valsts policijas darbu. |
1 |
|
Skolēnu portfolio veidošana |
1 |
9.klasē tiek akcentēta joma „Karjeras vadība” šādā apjomā:
Mācību priekšmetu stundās |
Tēmas |
Stundu vai pasākumu skaits |
Svešvalodas (angļu, krievu) |
Dienas režīms |
1 |
Izglītības sistēmas dažādās valstīs. Izglītības iespējas ārzemēs |
1 |
|
Publiskā uzstāšanās – sevis prezentēšana |
1 |
|
Profesijas |
1 |
|
Latviešu valoda |
Publiskā runa – sevis prezentēšana |
1 |
Lietišķie raksti |
1 |
|
Ģeogrāfija |
Saimniecības nozares un ar tām saistītās profesijas Latvijā |
1 |
Ķīmija |
Ķīmija sadzīvē |
1 |
Vēsture |
Pasaules ekonomiskā krīze 20. gs. 30. gados |
1 |
Izcilākie zinātnieki 20. gs. |
1 |
|
20. gs. progress zinātnē un tehnikā |
1 |
|
Sociālās zinības |
Darba likumdošana |
1 |
Ģimenes budžets, skolas budžets |
1 |
|
Civillikums |
1 |
|
Nodokļi |
1 |
|
Cilvēks, sabiedrība, karjera, rīcība |
1 |
|
Klases stundās |
Karjeras plānošana |
1 |
Karjeras kāpnes, karjeras plāns |
1 |
|
Sekmju plānošana un izvērtēšana |
1 |
|
Lēmumu pieņemšana, atbildība |
1 |
|
Iekļaušanās darba tirgū |
1 |
|
Profesionālā virzība. Profesionālā piemērotība |
1 |
|
Ārpusstundu pasākumi (projekti, tikšanās, lomu spēles, skolas un klašu vecāku sapulces, skola, konsultācijas u.c.) |
Mācību ekskursijas. |
1 |
Absolventu dienas. |
||
Atvērto durvju dienu apmeklējumi izglītības iestādēs |
||
Nodarbība kopā ar karjeras konsultantu. Izstāžu ”Skills Latvija” un „Skola” apmeklējums |
1 2 pasākumi |
|
Ēnu diena |
||
Aptauja par karjeras izvēles jautājumiem |
1 |
|
Vecāku sapulce ,,Mana bērna nākotnes plānošana” |
1 |
Izglītības jomas ,,Valoda’’ mācību priekšmeti
Latviešu valoda un literatūra |
Profesiju daudzveidība pasaulē Es, citi, ikdiena un savstarpējās attiecības. Mana sapņu profesija Profesiju izvēle un raksturojums Profesiju izvēles iespējas Profesijas, nākotnes panākumu plānošana Karjeras izglītība: mediji/žurnālistika Mana mīļāka profesija. Manas intereses |
Svešvalodas |
Saskarsmes darbnīca |
Izglītības jomas ,,Māksla’’ mācību priekšmeti
Vizuālas māksla un mūzika |
,,Radošās profesijas’’ Pētnieciskā darbība vizuālajā mākslā un mūzikā |
Izglītības jomas ,,Tehnoloģiju un zinātņu pamati’’ mācību priekšmeti
Matemātika Fizika Informātika |
Matemātikas prasmju un zināšanu loma manā profesijā Karjeras izvēles daudzveidība. Profesijas, saistītas ar matemātiku Fizikas atklājumu un tehnoloģiju nozīme, ietekme uz vidi un to loma dažādās profesijās Meklēšanas stratēģija un taktika internetā |
Dabaszinības Ķīmija Ģeogrāfija |
Pētnieciskā darbība dabaszinībās ,,Dabas zinību nozares un profesijas – biologs, ķīmiķis, fiziķis, ģeogrāfs |
Izglītības jomas ,,Cilvēks un sabiedrība’’ mācību priekšmeti
Sociālās zinības |
Profesijas, kuras var novērot savā apkārtnē, un to nozīmība vietējās sabiedrības dzīvē |
Mājturība un tehnoloģijas |
Uztura režīma galvenie principi Apģērba veidošana un kultūra Ar kokapstrādi saistītas karjeras iespējas |
IV Karjeras izglītības vērtēšana
Karjeras izglītībā sasniedzamās prasmes 1. – 6. klasē
Beidzot 6. klasi, skolēns:
- • ir iepazinies ar dažādām profesijām;
- • izprot dažādo profesiju lomu sabiedrības dzīvē;
- • izprot saikni starp zināšanām, izglītību, profesijām un nodarbinātību;
- • mēģina izzināt savas personīgās intereses un spējas;
- • izprot komunikācijas un komandas darba nepieciešamību.
Sevis iepazīšanā ieteicamās zināšanas, prasmes un attieksmes
- • Skolēns spēj analizēt un izvērtēt savus sasniegumus, personiskās īpašības, spējas un iemaņas.
- • Skolēns prot izmantot pašanalīzes rezultātus savu attīstības vajadzību noteikšanai un sava pozitīva paštēla veidošanai.
- • Skolēns spēj noteikt savas attīstības mērķus.
- • Skolēns spēj atšķirt stereotipus un sagrozītus, realitātei neatbilstošus cilvēku un profesiju aprakstus.
- • Skolēnam ir izveidojušās noteiktas attieksmes pret dzīves pamatvērtībām, prasmes
mācīties un izpratne par darba, t.sk. arī komandas darba nozīmi.
Darba pasaules izzināšanā ieteicamās zināšanas, prasmes un attieksmes
- • Skolēns izprot, ka darba dzīve nav tikai iešana uz darbu un naudas pelnīšana; saprot, ka darba dzīvei ir daudzi svarīgi aspekti.
- • Skolēns spēj aprakstīt, kādas izmaiņas ir notikušas darba pasaulē (raksturot izmaiņas darba pasaulē).
- • Skolēns zina dažādus avotus, kur meklēt informāciju par izglītības iespējām un darba tirgu; zina, kur meklēt karjeras konsultantu palīdzību; ir spējīgs izmantot informācijas avotus.
- • Skolēns spēj izveidot profesiju grupas pēc to pazīmēm.
- • Skolēns apzinās savas iespējas.
Lēmumu pieņemšanā, plānošanā un tālākā rīcībā ieteicamās zināšanas, prasmes un
attieksmes
- • Skolēns spēj izmantot vienkāršus lēmumu pieņemšanas paņēmienus.
- • Skolēns prot sameklēt un izmantot palīdzību personīgu lēmumu pieņemšanā.
- • Skolēns spēj izprast ilgtermiņa plānošanas nozīmi un ietekmi savas karjeras iespēju un ar to saistīto lēmumu pieņemšanas kontekstā.
- • Skolēns spēj apsvērt dažādas iespējas un, ja nepieciešams, spēj koriģēt vai mainīt savus plānus.
- • Skolēns izprot, ko nozīmē “tikt galā” mainīgajā pasaulē un kā tas ir attiecināms uz ilgtermiņa karjeras plānošanu.
- • Skolēns spēj (daļēji) uzņemties atbildību par savas personības attīstību.
- • Skolēns spēj analizēt pārmaiņas, kas notikušas viņa dzīvē pēdējā laikā.
Karjeras izglītībā sasniedzamās prasmes 7.‑9. klasē
Beidzot 9. klasi, skolēns:
- • sāk apzināties savas iespējas un sāk reālistiski samērot savas intereses, spējas/dotumus, personīgās īpašības un vērtības.
- • spēj novērtēt un samērot savas spējas, vēlmes un iespējas pieņemt ar karjeras izvēli saistītos lēmumus.
- • ir ieinteresēts turpināt savu izglītību; izzina savas tālākizglītības iespējas; spēj savākt, apkopot un analizēt atbilstošu informāciju.
- • ir ieguvis zināšanas par vietējo darba tirgu;
- • izprot saistību starp izglītību, profesiju un nodarbinātību;
- • izprot saistību starp nodarbošanos/darbu/profesiju un dzīves stilu;
- • izprot mainīgās darba pasaules un mūžizglītības jēdzienus;
- • spēj saskatīt izvēles iespējas/alternatīvas karjeras iespēju izvēlē.
Sevis iepazīšanā ieteicamās zināšanas, prasmes un attieksmes
- • skolēns ir veicis vienkāršus pašnovērtēšanas testus, lai noteiktu savus īstermiņa un ilgtermiņa izglītības un karjeras plānošanas mērķus.
- • skolēns spēj noteikt un novērtēt, kāda ir viņa ārpusklases darbā apgūtā pieredze un
zināšanas par darba pasauli.
- • skolēns spēj pielietot iegūtās analizēšanas un plānošanas prasmes savas karjeras plānošanā.
- • skolēns ir spējīgs paskaidrot, kāpēc ir nepieciešams cīnīties pret stereotipu veidošanu un diskrimināciju skolā un darbā.
.
Darba pasaules izzināšanā ieteicamās zināšanas, prasmes un attieksmes:
- • skolēns spēj izskaidrot terminu “karjera” tā plašākajā nozīmē.
- •skolēns spēj vispārīgi aprakstīt, kas ir darba tirgus un kādas ir izglītības un profesionālās apmācības iespējas dažādās izglītības iestādēs.
- • skolēns spēj atrast atbilstošus informācijas avotus par karjeras iespējām, sameklēt, analizēt un izmantot informāciju par dažādām karjeras iespējām (darba tirgu, izglītību).
- • skolēns zina, ka personīgās veselības stāvoklis/problēmas varētu būt par šķērsli dažu
profesiju izvēlē.
- • skolēns spēj izmantot zināšanas par darba pasauli un ārpusklases pasākumos gūto pieredzi, lai paplašinātu savas karjeras iespējas.
- • skolēns spēj formulēt savas attīstības iespējas pēc pamatizglītības iegūšanas.
Lēmumu pieņemšanā, plānošanā un tālākā rīcībā ieteicamās zināšanas, prasmes un attieksmes:
- • skolēns spēj izvēlēties un izmantot atbilstošas lēmumu pieņemšanas metodes.
- • skolēns spēj salīdzināt dažādas iespējas, kā kritērijus izmantojot gan personīgo pieredzi, gan izmantojot informāciju, kas iegūta no dažādiem informācijas avotiem.
- • skolēns, plānojot savu nākotni, spēj apsvērt arī ar finansēm saistītos faktorus.
- • skolēns prot reāli plānot savu darbību un nenovirzīties no noteiktajiem mērķiem.
- • skolēns zina, kādas ir prasības (kādas zināšanas, prasmes un personīgās īpašības ir nepieciešamas) un kas jādara, iestājoties izvēlētajā izglītības iestādē.
- • skolēns izprot savas un potenciālā darba ņēmēja tiesības.
- • skolēns māk sazināties un sadarboties ar citiem cilvēkiem dažādās dzīves situācijās.
- • skolēns prot apkopot, uzturēt un izmantot savu personīgo informāciju.
- • skolēns prot atlasīt nepieciešamo informāciju, kas nepieciešama, lai tiktu uzņemts
izvēlētajā mācību iestādē.
Skolēnu mācību sasniegumu pierādījumi — pašizpētes, karjeras izpētes un karjeras vadības darba materiāli — tiek uzkrāti skolēnu darba mapēs (portfolio)
V Karjeras izglītībā izmantojamās metodes
Nr. |
Metode |
Prasmes |
1. |
Anketēšana/aptauja |
Apgūt prasmi konkrēti atbildēt uz jautājumiem, prast izteikt savu domu konkrēti un īsi Ieinteresēt audzēkni izzināt sevi, savas izglītības iespējas, darba pasaules iespējas Attīstīt prasmi kritiski domāt |
2. |
Analīze |
Prast objektīvi novērtēt un atšķirt savas vērtības no vispārpieņemtajām dzīves vērtībām Apgūt prasmes, lai ,,gribu, varu, vajag’’ veidotu vienotu kopumu |
3. |
Brīvais raksts |
Veidot prasmi brīvi izteikt rakstiski savas domas un izjūtas |
4. |
Darbs ar informācija avotiem |
Prast atrast, atlasīt un izvērtēt informāciju |
5. |
Darbs grupās |
Apgūt iemaņas darboties komandā, plānot darbu, sadalot pienākumus |
6. |
Darbs pāros |
Veidot prasmes sadarboties, uzklausīt otru, pārrunāt neskaidrības, ja nepieciešams, ievērot kompromisu |
7. |
Diskusija |
Mācīties izteikt mutiski savu viedokli, to pamatot, argumentēt, uzklausīt citu domas Meklēt problēmu risinājumu |
8. |
Ekskursijas |
Iepazīstināt ar reālu darba vidi, karjeras iespēju daudzveidību, jaunām tehnoloģijām |
9. |
Ēnu diena |
Iepazīt tuvāk darba vidi. Iepazīt izvēlētās profesijas plusus un mīnusus. Veidot iemaņas rakstīt CV, motivācijas vēstules, iesniegumus |
10. |
Eseja |
Apgūt prasmi izteikties, pamatot savu viedokli, apgūt argumentācijas prasmes rakstiskā veidā |
11. |
Individuālais darbs |
Mācīties strādāt patstāvīgi |
12. |
INSERT metode |
Apgūt prasmi izvērtēt informāciju |
13. |
Intervija |
Apgūst prasmi sarunāties: uzklausīt sarunas biedrus, formulēt konkrētus jautājumus, atbildēt uz sarežģītiem jautājumiem, veidot lietišķu dialogu |
14. |
IT tehnoloģiju izmantošana |
Attīsta prasmi lietot mūsdienas tehnoloģijas informācijas iegūšanā, saglabāšanā un apkopošanā |
15. |
Pārrunas/sarunas |
Apgūst prasmes veidot mērķtiecīgu dialogu, noskaidrot viedokli, iegūt informāciju pārrunu ceļā, nenovirzoties no tēmas, uzdot jautājumus un atbildēt uz tiem |
16. |
Pašvērtējums/pašanalīze |
Veidot kompleksu savas darbības, uzskatu, spēju, interešu, rakstura novērtēšanas un analīzes prasmi |
17. |
Pētījums |
Apgūt prasmi strādāt ar problēmsituāciju: formulēt problēmu, veidot risinājuma plānu, izvērtēt gaidāmo rezultātu, meklēt alternatīvu risinājumu, pieņemt lēmumu, iegūt praktiskas iemaņas pētnieciskajam darbam |
18. |
Portfolio/darba mape |
Vākt materiālus, iegūt informāciju, to apstrādāt, krāt un veidot savu darba mapi - portfolio |
19. |
Prāta vētra |
Izprast, ka jebkuru neskaidru jēdzienu var izskaidrot, ja izsaka dažādus viedokļus, tos sistematizē un analizē |
20. |
Prezentācija |
Apgūt prasmes un iemaņas parādīt sevi un savu padarīto darbu |
21. |
Prognozēšana |
Mācīties paredzēt iespējamo rezultātu |
22. |
Projekts |
Apgūt prasmi plānot darbu, strādāt patstāvīgi, sadarboties ar citiem, iegūt un izvērtēt informāciju, saistīt teoriju ar praksi, izdarīt secinājumus, prezentēt rezultātus |
23. |
Spēles (lomu situāciju, lietišķās) |
Apgūt prasmi iekļauties kolektīvā, veidot saskarsmi, prast novērtēt sevi salīdzinājumā ar citiem Iejusties lomās, kas attālinātas no skolēna būtības, bet kurās viņi ikdienā var nokļūt Iemācīties modelēt dažādas problēmsituācijas |
24. |
Tests |
Rosināt iegūt informāciju par kādu jomu interese radīšanai |
25. |
Tikšanās |
Iegūt informāciju par kādu jomu intereses radīšanai |
26. |
Venna diagramma |
Mācīties noteikt kopīgo un atšķirīgo un definēt slēdzienu |
27. |
Vērošana |
Apgūt iemaņas izvirzīt mērķi patstāvīgi vērot, pierakstīt, salīdzināt, izdarīt secinājumus |
NORMATĪVO AKTU REGULĒJUMS KARJERAS IZGLĪTĪBAS ĪSTENOŠANAI
- Izglītības likums
- Ministru kabineta 2018.gada 27.novembra noteikumi Nr.747 „Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem”(turpmāk – MK noteikumi Nr.747)
- „Klases stundu programmas paraugs“ (Valsts izglītības satura centrs)
- “Karjeras attīstības atbalsta pasākumu plāna paraugs vispārējās vidējās izglītības iestādēm 2019”
VI Karjeras izglītības īstenošanai ieteicamā literatūra
Izglītība pēc 9. klases. PIAA, 2005.
Karjeras attīstības atbalsts / Izglītība, konsultēšana, pakalpojumi/(2008)Rīga: Valsts Izglītības attīstības aģentūra
Karjeras iespēju izpēte/ metodiskais palīglīdzeklis PIAP aģentūra, 2003
Karjeras izglītība 7., 8., 9. klasei. Metodiskie ieteikumi. PIAA, 2006
Karjeras izglītība skolā/ Pieredze 2009 (2010) Rīga: Valsts Izglītības attīstības aģentūra
KIPNIS /projekta materiāli
Korna E.(2011) Karjeras izglītība.Rīga: Raka.
Kurš mācību priekšmets man patīk vislabāk? Padomi veiksmīgai karjeras izvēlei. VIAA, Karjeras atbalsta departaments, 2008
Mans bērns izvēlas karjeru, VIAA, 2010.
Nākotnes iespēju izzināšana. Karjeras veidošanas mācību programma pamatskola skolēniem. Nensija Perija, Zarks van Zants
Mācību metodiskais līdzeklis "Karjeras kompass”. VIAA. Pieejams: http://viaa.gov.lv/lat/karjeras_atbalsts/euroguidance_sadala/karjeras_specialisti em/
I.Lemešonoka Kompetenču pieeja karjeras izglītībā skolā. Rokasgrāmata skolotājiem. Zvaigzne ABC, 2018.
VII Karjeras izglītības īstenošanai ieteicamie interneta resursi.
www.izaugsme.lv – par profesionālās un augstākās izglītības iestādēm, mācību kursiem Latvijā, par mācību iespējām ārzemēs, kā arī apraksti par profesijām.
www.izm.gov.lv – par profesionālās un augstākās izglītības iestādē.
http://viaa.gov.lv/lat/ - par profesionālās un augstākās izglītības iestādēm, mācību kursiem un izglītības un darba iespējām ārzemēs.
www.lak.lv – par amatu apguves iespējām (tostarp cilvēkiem ar nepabeigtu pamatizglītību un cilvēkiem ar garīgiem un fiziskiem veselības traucējumiem) pie amatu meistariem.
www.niid.lv – par profesionālās un augstākās izglītības iestādēm, karjeras izglītības testi. Lapā atrodama informācija par Valsts ieskaitēm un eksāmeniem, par Latvijas izglītības iestādēm. Datubāzē atrodamas profesionālās vidējās izglītības programmas, augstākās izglītības studiju programmas, kā arī augstskolu un koledžu izglītības piedāvājums, arī 7 karjeras izvēles testi.
www.profesijupasaule.lv- profesiju izpēte
http://www.uzdevumi.lv/school - iespēja izvēlēties informāciju par visu līmeņu studijām un atbilstošām programmām.
http://euroguidance.eu/ - EK Karjeras konsultēšanas un informācijas tīkls.
www.vakance.lv – darba sludinājumu portāls.
www.occupationsguide.cz/en - interešu un prasmju noteikšanas testi, darba tirgus un karjeras izvēles gids.